Selasa, 30 Disember 2014

Usaha

Perkenalan

Beberapa tahun yang lepas, seorang lagi ahli rumah baharu diperkenalkan di rumah sewa kami. Ketika itu kawan saya itu masih di tahun akhir pengajian walaupun usianya melebihi saya yang sudah pun bergraduasi. Saya memanggil beliau dengan panggilan kakak. Usia beliau membuatkan saya berteka-teki mengenai kisah hidupnya.

Setelah berkenalan, barulah saya diberitahu bahawa beliau mengambil Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia  (STPM) sebanyak dua kali. Saya kagum mendengar kisah beliau. Bagi saya yang melalui jalan biasa untuk mendapatkan tempat di universiti, melalui matrik yang hanya setahun kemudian terus ke tahun pertama univesiti. Saya pasti beliau seorang yang luar biasa.

Mari saya ceritakan kisah beliau. Kerana saya yakin cerita-cerita seperti inilah yang diperlukan oleh masyarakat. Kerana cerita ini juga inspirasi saya.

Hidup susah 

Ibunya, ibu tunggal. Dia seorang yatim sejak berumur dua tahun. Kehidupannya susah. Tiada kenderaan. Hanya dia seorang sahaja yang berjaya memasuki universiti. Dia adalah harapan keluarga.

Baginya, hanya dengan bersungguh sahaja yang boleh dilakukan untuk merubah nasib keluarga. Bersungguh yang luar biasa!

Pada kali pertama mengambil peperiksaan STPM, beliau menghadapi tekanan emosi kerana menghadapi masalah keluarga. Masalah itu terlalu berat. Dia selalu menangis sendiri. Akhirnya peperiksaan untuk salah satu subjek tidak diduduki. Beliau gagal buat STPM yang pertama.

Lalu buat kali kedua beliau tanpa segan silu tetap hadir ke sekolah menghadiri kelas bersama pelajar yang lebih muda untuk meneruskan pembelajaran. Lalu STPM diambil buat kali kedua dan beliau lulus dan melayakkan beliau memohon tempat di universiti. Akhirnya beliau mendapat tempat di Universiti Malaya dan kini sudah bergraduasi dan bekerja menyara keluarga.

Azam Sebagai Modal

Manusia yang pernah hidup susah dan hanya berfikir bahawa hanya azam dan usaha bersungguh-sungguh sahaja yang akan membuat situasi hidupnya berubah. Sesiapa sahaja yang berbekalkan sejenis azam sebagai modal. Sesiapa yang hanya tahu kerja kuat sahaja akan buat segalanya berubah. Saya juga percaya yang sama. Tiada apa yang mudah di dalam hidup ini. Jika tidak bersungguh, tiada apa yang kita miliki. Hidup ini pasti lebih sukar jika begitu. Sekurangnya kita masih punya kesungguhan.


p/s: Ini adalah salah satu keindahan mengenali manusia. Sering, belajar dari manusia yang lain akan membuatkan kita sedar diri.

#PerempuanHarusBicaraBagiPihakDirinya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.