Sabtu, 9 Ogos 2014

Nota 1: Pengenalan ASEAN


Pendahuluan:

Apabila melakukan perbincangan mengenai ASEAN kita haruslah mengetahui jenis perbincangan yang dimaksudkan.Terdapat tiga jenis ASEAN yang yang diperbincangkan iaitu:

  1. ASEAN sebagai Institusi. (ASEAN as institution)
  2. ASEAN sebagai satu kawasan atau wilayah. (ASEAN as region)
  3. ASEAN sebagai sebuah proses atau mekanisma. (Asean as a process or mechanism)
Dalam perbincangan ini ianya adalah mengenai ASEAN sebagai satu institusi.

Penubuhan ASEAN:

Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara atau lebih dikenali sebagai ASEAN telah ditubuhkan pada 8 Ogos 1967 di Bangkok, Thailand melalui sebuah majlis menandatangani deklarasi yang dikenali sebagai Deklarasi ASEAN atau Deklarasi Bangkok. Pada permulaannya hanya Malaysia, Thailand, Indonesia dan Filipina yang menganggotai deklarasi ini namun Singapura kemudian membuat permohonan untuk turut serta menjadi salah satu anggota pertubuhan ini menjadikan 5 buah negara pertama yang menandatangani deklarasi ASEAN. Pertemuan kesemua negara ini dilaksanakan di Bangkok kerana ketika itu Malaysia tidak mempunyai hubungan yang baik dengan Indonesia dan Filipina. Oleh sebab Thailand tidak mempunyai isu dengan negara lain maka Bangkok dipilih sebagai tempat pertama meja pertemuan ASEAN.

Brunei Darussalam kemudian menyertai ASEAN pada 7 Januari 1984, diikuti dengan Viet Nam pada 28 Julai 1995, Myanmar dan Laos pada 23 Julai 1997 dan Kemboja pada 30 April 1999 menjadikan keanggotaan ASEAN mencecah 10 buah negara. 

Matlamat dan Tujuan:

Seperti yang dipersetujui di dalam deklarasi ASEAN pada tahun 1967, berikut merupakan matlamat dan tujuan asas penubuhan ASEAN:

  1. Untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi, peningkatan sosial dan pembangunan budaya serantau.
  2. Mempromosi keamanan dan kestabilan serantau.
  3. Mempromosi kerjasama aktif dan jaringan bantuan bersama terhadap minat bersama di dalam pelbagai bidang seperti budaya, sosial, teknologi, saintifik dan lingkungan pengurusan.
  4. Saling memberi bantuan di dalam bentuk latihan dan fasiliti kajian dalam bidang pendidikan, profesional, teknikal dan pengurusan.
  5. Untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang agrikultur dan industri.
  6. Mempromosi pendidikan Asia Tenggara
  7. Mengekalkan hubungan rapat yang telah terbina melalui matlamat yang sama dan meningkatkan penerokaan pelbagai jenis kerjasama untuk masa depan serantau.
Prinsip Asas ASEAN:
  1. Penghormatan bersama terhadap kemerdekaan, kedaulatan, kesaksamaan, integriti wilayah serta identiti nasional setiap negara anggota.
  2. Setiap negara anggota memiliki hak memimpin kewujudan nasional bebas dari campur tangan luar, subversif atau 'coertion'
  3. Tiada campur tangan terhadap masalah dalaman negara masing-masing. 
  4. Mengurus perbezaan dan persetujuan secara aman.
  5. Menolak penggunaan kekerasan atau ancaman dan paksaan di kalangan negara anggota.
  6. Kerjasama efektif antara negara anggota.

(Nota ini adalah ditulis untuk tujuan peribadi penulis. Kebanyakan nota adalah terjemahan maklumat daripada laman web ASEAN sendiri serta siri kuliah yang didengari penulis) 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.