Sabtu, 2 Jun 2012

Sebelas Patriot


"Jika ada hal lain yang sangat menakjubkan di dunia ini selain cinta, adalah sepak bola"
-Andrea Hirata- 

Andrea Hirata nyata seorang pencerita yang baik. Kisah tiga beradik dimulai dengan penuh semangat malah ianya dikaitkan sebagai semangat nasionalis. Jika menang sepak bola berarti sudah menang menentang penjajah. Laungan Indonesia! Indonesia! Indonesia! menaikkan bulu roma saya. Saya terikut semangat!

Namun nyata saya sedikit terbawa rasa sayu sama seperti ikal tatkala tahu bahawa ayah kehilangan kepala lututnya kerana dipecahkan oleh penjajah Belanda ketika itu. Sepak Bola akhirnya jadi impian baru Ikal.

Nyata Ikal sangat lucu. Gedik. Malah nakal!

Perumpamaannya tentang kepentingan sepak bola kepada beliau ketika itu sangat menarik hati saya:

"Kami main bola setiap ada kesempatan. Paling asyik jika hari hujan. Kami main bola sebelum masuk kelas. Kadang-kadang di dalam kelas- kalau tak ada guru. Kami main bola sebelum mengaji. Kadang-kadang di dalam masjid- kalau tak ada ustaz. Sepak bola adalah agama kedua kami setelah Islam."

Sepak bola dan perempuan

Sepak bola dan perempuan juga terkait bersama apabila Ikal sampai di Real Madrid. Pertemuan Ikal dengan seorang perempuan penjaga kedai barangan cenderahati Real Madrid, Adriana, membuatkan beliau terfikir mengenai sebab-sebab adanya perempuan begitu gila meminati sukan maskulin ini. Yang tidak boleh saya lupakan adalah jawapan Adriana;

"Begitu besar cinta, begitu singkat waktu, begitu besar kecewa lalu tak ada hal selain menunggu pertandingan berikutnya, lalu bergembira lagi. Sepak bola adalah satu-satunya cinta yang tak bersyarat di dunia ini."

Yang lebih menarik adalah kesimpulan Ikal terhadap jawapan Adriana, "Bagi perempuan ini, mencintai sepak bola adalah seluruh antitesis dari susahnya mencintai manusia." Asyik!!!1

Keseluruhan
Saya menyukai keseluruhan buku ini. Ianya padat, asyik, lucu malah sangat mengesankan. Malah dapat percuma CD lagu-lagu ciptaan Andrea Hirata untuk PSSI. Amboi serasanya mahu lagi karya Andrea segera sampai di tangan. Mungkin aku terlebih menyukai Andrea Hirata?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.