Khamis, 24 April 2008

Warkah Buat Afendy

Sebenarnya sudah lama warkah ini ditangguh penulisannya, mungkin pertemuan dengan anda baru-baru ini membuat perasaan menulis itu datang tanpa dipinta.

Saudara,

Kadang-kadang kita rasa kita sudah melaksanakan apa yang dipertanggungjawabkan ke atas kita tapi orang lain tak anggap macam tu.

Kadang-kadang kita rasa kita tidak pernah buat salah pada orang lain tetapi kenapa orang lain cakap kita bersalah.

Saudara,

Perit menjadi pemimpin, payah memimpin manusia, sukar memuaskan hati orang lain...

Tapi, sejauh mana kita sekurang-kurangnya berterima kasih kepada orang yang memberi teguran dan nasihat kepada kita, sejauh mana rasa syukur kita masih ada orang yang menilai kerja kita.

Saudara,

Satu hari nanti jika saudara menjadi seorang pemimpin di luar, sebenarnya lebih banyak ujian dan dugaan yang akan saudara hadapi.

Kita mesti ingat, tidak semua orang menyukai kita, tidak semua orang menyenangi sikap kita, mungkin ada yang benci mungkin ada yang sayang.

Tetapi, suka untuk saya ceritakan apa yang Dr. Fadzilah Kamsah katakan iaitu untuk orang sekeliling kita merupakan sesuatu yang memberi manfaat buat kita ataupun aset buat diri kita.

Teguran mereka bermakna...

Nasihat mereka berguna...

Pujian mereka bernilai....

Saudara,

Pemimpin harus tenang.. (saya juga harus sentiasa tenang)

Pemimpin harus menepati masa...(janji pukul 4.30 tetapi hadir pukul 5)

Pemimpin harus bijak menyusun kata...

Dan banyak lagi...

Mesti ada yang mengatakan saya hanya membuang masa menukil warkah ini, kan saudara seorang ahli kauseling?

Siapalah saya...

Tetapi apa guna sahabat jika tidak saling menegur..

Yakinlah, sekarang adalah masa didikan dan pra kepada alam sebenar di luar.

Sebenarnya warkah ini buat semua kepimpinan juga..

Warkah ini juga buat diri sendiri yang hina...

Maaf buat segalanya...

Rabu, 16 April 2008

Ilmu Yang Berkat

Semalam Dr. Zaharudin sempat memberikan tips-tips akhir kepada mahasiswa UM yang hendak menyambut musim peperiksaan yang dah tersangat hampir ni.

Antara pesanan beliau, jangan meniru kerana haram..

Jangan bertanya soalan yang bocor kerana itu adalah haram...

Dan pekerjaan serta rezeki dari keputusan kita yang haram adalah haram...

Tetapi, jika terlanjur pastikan ilmu kita seiring dengan result yang kita dapat barulah ilmu yang dapat adalah berkat.

Teringat saya akan cerita yang dibaca dalam Readers digest menegnai kisah peperiksaan, kita sambung lepas ni plak...

Isnin, 14 April 2008

Exams Fever...

Wow it is always a phenomena when there is about a week before exam..

'Perpustakaan Tercinta Ini' as Usman Awang Said are full with tension students...

Ops not tension...

Full with best students...

So come on and not relax...

Struggle as you can...

My advice is not leaving your social life and update your issues..

Hey, Im in hurry also so I think I am going to hide myself for a while from the siber world..

The question is.. Am I going to do so..

Lastly,

May Allah helps us in the examination hall..


I LOVE THIS QUOTE, this is for those in tense...

"Choose a job you love and you never have to work a day in
your life"
confusius

Ahad, 13 April 2008

Pertemuan Indah....

Akibat kekangan masa, selama saya menjejakkan kaki di Lembah Pantai tiga kali berturut-turut saya terlepas peluang untuk mengunjungi pesta buku antarabangsa yang dianjurkan di sekitar ibu negara. Tidak mahu mengalami penyesalan yang sama, saya bertekad akan pergi juga pada sesi penganjuran kali ini.

Dengan meminjam sebuah motosikal dari seorang sahabat, saya bersama seorang kakak terus menuju ke PWTC dengan penuh bersemangat. Walaupun mengikut perancangan kami perlu bertolak lebih awal tetapi kertas kerja yang perlu dibentangkan pada sesi mesyuarat petang tersebut perlu disiapkan juga maka kami bertolak lebih kurang pukul 12 tengahari.

Sebenarnya, cerita di atas sekadar berbasa-basi kepada titik tolak motif sebenar nukilan ini ditulis. PWTC rupa-rupanya merupakan tapak pertemuan saya dengan seniman negara, A. Samad Said. Memang saya merupakan seorang peminat sastera dan mengagumi A. Samad Said. malah karya popular beliau telah pun mengisi ruang pemikiran saya sejak di tingkatan 3 lagi. Novel beliau seperti Salina telah dijadikan santapan minda malah puisi beliau juga amat dikagumi oleh saya. Kaget melihat beliau saya terus mengambil peluang membeli senaskhah buku yang memuatkan artikel-artikel beliau yang tersiar di dalam akhbar iaitu Di Tepi Sungai.

Peluang menemui beliau saya ambil dengan bertanyakan perkembangan petisyen yang ingin dipohon oleh beliau terhadap karya-karya beliau yang diterbitkan DBP seperti Salina dan banyak lagi. Beliau sebagai seorang seniman memang diakui sangat berbahasa di dalam menjawab persoalan mudah saya. Selepas meminta tandatangan daripada beliau saya meninggalkan beliau dengan perasaan yang luar biasa. Terasa tidak rugi berusaha untuk datang ke pesta buku tersebut.

A. Samad Said sebagai seorang seniman pasti mahukan karyanya dihargai dan dapat diberi tempat setiap pembaca. Beliau juga mempunyai hak-hak tertentu yang melibatkan hak cipta dan memberikan pendapat. Petisyen ini dengan jelas menunjukkan perubahan terhadap pola pemikiran rakyat yang sudah mampu berfikir hak masing-masing. Antara lain saya juga menghormati beliau dalam memberi pandangan mengenai elemen KOMSAS yang perlu kepada perkenalan kepada karya-karya berat dari penulis yang berwibawa berbanding mempelajari novel kontemporari.

. Berikut merupakan nukilan saya buat seniman agung,

Senyum mu nipis penuh rahsia
Bait bait indah
Penuh rasa gelora
Sentiasa menjengah pemikiranmu
Membawa dimensi
Menelosori
tradisi
Menggagah puisi
Janggut putih
Wajah bersih
Sasteranya
memikir
Menggulung perasaan
Ideamu
Umpama desir angin
Meliuk
membawa tafsir

Engkau seniman
Engkau negarawan
Engkau juga
diangkat saterawan
Bilamana jiwa kental
Kuharap kau akan terus
bertahan.


Sastera yang Indah membawa Perilaku yang Indah…

Rabu, 9 April 2008

Ideologi Mahasiswa Telah Tercabar..

Semalam saya sempat menghadirkan diri ke dalam sebuah forum yang melibatkan 2 tokoh pemimpin mahasiswa di UM iaitu YDP MPM dan YDP PMIUM (my society).

Perbincangan yang bertajuk Rasulullah Tokoh Penyatuan Ummah memang benar-benar membawa satu dimensi baru dalam dunia mencabar mahasiswa.

Apa yang menarik?

Forum menjadi hangat secara tiba-tiba apabila ada seorang mahasiswi meminta diberi peluang bertanyakan soalan. Pengerusi ketika itu yang seolah-olah hilang kawalan majlis terpaksa membenarkan mahasiswi tersebut bercakap setelah proses pujuk memujuk berlaku.

Lontaran yang diberikan adalah mengenai isu kolej kediaman kedua yang masih tidak menampakkan apa-apa hasil.

kemudian muncul seorang mahasiswa membidas jawapan yang diberikan oleh YDP MPMUM kerana pada hematnya tidak memenuhi kehendak soalan.

Masa seolah-olah sangat pantas bergerak sehingga kebanyakan yang hadir merasa tidak puas hendak menyatakan pendapat masing-masing.

Setelah forum berlangsung secara keseluruhan saya membuat kesimpulan :

  • Pemimpin harus bijak mengeluarkan kenyataan dan pendapat tanpa menyinggung mana-mana pihak.
  • Pemimpin harus menghargai setiap pendapat dan komen yang diberikan oleh golongan yang dipimpin.
  • Pemimpin masa kini wajar membuka pintu perbincangan seluas-luasnya agar setiap masalah dapat diketahui dengan mudah.
  • Pemimpin harus bijak mengawal emosi.

Saya memetik bicara saudara sheikh Umar yang saya kira menarik

Mahasiswa kini harus lebih bijak dan tidak timbul persoalan masuk pintu depan
keluar pintu belakang, Mahasiswa kini jika perlu keluar melalui tingkap,
keluarlah. Jika perlu keluar ikut bumbung buatlah. (lebih kurang)

Antara lain, YDP PMIUM ada menyatakan

" Yusuf Qardawi ada menyatakan bahawa. Kelemahan Penda'wah masa kini
adalah lebih banyak bercakap berbanding bekerja"

Sebagai rumusan terhadap keseluruhan program saya nak mengajak semua sahabat merenung kata-kata Imam Al-Ghazali dibawah

Gila penghormatan adalah terlarang. Namun, menjadi orang yang terhormat
adalah wajib menjadi tujuan setiap hidup insan.

"Jika manusia itu merasa hebat (besar) sebenarnya besar lagi seekor gajah.
Jika manusia merasa kuat makan, sebenarnya besarlagi perut lembu. Jika
manusia
merasa bangga dengan keberaniannya sebenarnya berani lagi binatang
buas. Jika
manusia merasa bangga dengan lasaknya sebenarnya lasak lagi unta.
jika manusia
bangga dengan rupa kecantikanya, sebenarnya cantik lagi burung
merak..Tetapi
HEBAT manusia adalah kerana ILMUnya.."

Selasa, 8 April 2008

Life Seems To be Short..



Lately there are lots of cases that had been connected with my gender in Malaysia. As a woman, I was brought into sad feeling because of what happen to the sweet form five student, Nurul Anira Che Rosik just few days back. The police believe that she had been raped by more than one person and it is also believe that she knew the person indeed.

Just before this week we can see that a lot of dead babies are found. Again I was brought into sorrow on this matter. What kind of human that can kill her own children?

The babies are never in sin, even the mother just adding their own sins by killing them.

Time is really running out girls!

Time is really running out Women!

Time is really running out females!

Jannah or heaven seems to be so far away to achieve. Even the Prophet
Muhammad said that we are those who fulfill the hell.

Hey men you also involve in this matter, why didn’t you teach your daughter how to dress in Islamic way? Why didn’t you told your sister the Islamic way of life?

Hey parents! You are the person that can be asked by Allah about what have you teach to your children.

And Me? I must do something for the ummah…

Lets do it together..

Student, 17, raped,strangled and buried

By : Sharifah Mahsinah Abdullah

JELI: A 17-year-old girl was found murdered on Saturday, her body buried barely 500m from her home in Kampung Chengal Bedil, Kuala Balah, in Kelantan.

According to police, the victim was raped and strangled.

The family of Nurul Anira Che Rosik had lodged a missing person's report at 7pm on Friday.

Before that, a search party had looked for her after she failed to return from tuition at her school but the search was called off when darkness set in.

The search continued the next day, this time with the help of a police tracker dog.

At 7pm, the search party found the first clue when a sandal and a soft-cloth hairband was found in a shallow ravine in a rubber smallholding near her home.

The tracker dog later sniffed out a mound of earth near a clump of bamboo. This turned out to be Nurul Anira's grave.

Her half-naked body, with her hands tied at the front with her tudung, was sent to the district hospital for a post-mortem.

District police chief Deputy Superintendent Mohd Hanifah Abdul Malik said the post-mortem findings were that Nurul Anira had been raped, then strangled.

The victim's parents, who are divorced, were besides themselves with anguish at the district hospital mortuary yesterday.

Nurul Anira's father refused to speak to reporters but her teary-eyed mother, Rosnani Rahim, 44, said she could not believe such a thing had happened to her daughter, the fifth of six siblings.

Rosnani said Nurul Anira had left home for school on Friday morning clad in a baju kurung and tudung.

The routine was a kilometre walk to the main road, where she would board a bus to her school, SM Jeli 1.

Classes that day were held until 1pm. Rosnani said the family began to worry when Nurul Anira did not return after that. They waited until evening before lodging a report at the Jeli police headquarters.

"As usual, she left the house after taking a simple breakfast and told me she would meet her friends at the bus stop. She would normally return after zohor prayers.

"When she had not come home by maghrib prayers, I was panicky and asked neighbours to help me search for her. When we failed to find her, I lodged the report.

"At that time, I really believed that she had been kidnapped. Never did it cross my mind that she might have been murdered," said Rosnani.

Villager Che Noh Mat Hussin said the rubber smallholding where Nurul Anira's body was found was isolated but sometimes used by villagers as a shortcut to the main road.

"This is the first time something like this has happened in our village. This place usually does not have any crime," said the rubber tapper who was a member of the search party that found the girl's body.

Isnin, 7 April 2008

Abah, Umi dan Anak

Semasa saya bersama-sama beberapa sahabat membantu pelaksanaan sebuah program dakwah di selangor, saya berkenalan dengan seorang pak cik yang mahu kami menggelarnya sebagai Abah.



Abah merupakan seorang yang sangat ceria dan peramah.



Kami disambut dengan penuh kegembiraan oleh abah.



Pertemuan dengan Abah dieratkan lagi dengan persinggahan kami ke rumah abah menemui Umi.



Umi yang berniaga kecil-kecilan di persekitaran kawasan berdekatan dengan membekalkan roti sandwish dan roti john menyambut kami bersama anak sulung Abah. Kami yang kelaparan disediakan dengan roti John buatan Umi yang sangat sedap.



Pertemuan ini amat terkesan di hati saya (saya sudah kehilangan ayah sejak berada di tingkatan dua). Dimana kemesraan Abah dengan Atikah (anak sulung Abah) sangat membahagiakan.





Abah, Umi, saya dan Annur

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang paling baik di
kalangan kamu
ialah orang yang paling baik (pergaulannya) dengan ahli
keluarga dan aku
adalah yang terbaik dari kalangan kamu dalam pergaulan
dengan ahli
keluargaku.” (Ibnu Majah dan Ibnu Hibban).




Sebelum pertemuan itu saya berkenalan pula dengan seorang Abi kepada sahabat baik saya. Pertemuan yang jarang tapi dilayan dengan baik oleh abi dan Umi juga merupakan kasih sayang yang sangat dirindui.

Pertemuan dengan keluarga begini sering mengusik kalbu kerana ia seringkali mengimbas memori saya kepada ayah.



Ayah merupakan seorang yang pendiam tetapi rajin tersenyum.



Hobi ayah yang suka memancing membuatkan hubungan saya agak rapat dengannya kerana saya rajin mengikut beliau ke lombong memancing ikan. Walaupun saya tidak mewarisi sedikitpun ilmu memancing dari ayah.



Setiap perkara yang ditentukan oleh Allah memang sesuai dengan keadaan umatnya. Ketika ayah pergi, hanya saya dan adik yang paling kecil tidak dapat melihat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir, dan perkara inilah yang menjadi igauan saya selama ini.



Sebagai seorang anak, kita seringkali lupa akan pentingnya kedua ibu bapa kita dilayan dengan baik. Pernah semasa di tingkatan lima saya memarahi rakan sebilik di asrama kerana enggan bersalam dengan bapanya.



Saya menceritakan betapa peritnya kehilangan ayah kepadanya sehingga kami sama-sama berendam air mata.


Memang kadang-kadang jiwa remaja memberontak dan menyebabkan kita melawan ibu bapa yang melahir dan membesarkan kita.





Fikirkanlah sekiranya esok mereka tiada, dan kita tidak sempat nak memohon kemaafan. Aduh betapa dalamnya perasaan duka yang akan kita alami. Walaupun berhari-hari kita menangis pun tiada gunanya.

Semasa mula-mula memasuki universiti, saya terpaksa menaiki bas berseorangan mendaftar di UM.



Akibat sampai agak lewat tengahari tidak ramai pembantu Mahasiswa yang membantu malah saya terpaksa menaiki teksi sendiri ke kolej Kediaman Za’ba kerana bas yang disediakan oleh UM telah bertolak.



Betapa hati saya merasa sebak melihat situasi ibu bapa yang membantu anak masing-masing mengangkat barang dan membelikan makanan untuk mereka dan sebagainya sedangkan saya berseorangan mengangkat dua buah beg besar.



Hari itu, rasa syukur kepada Allah sangat tinggi kerana mendapat bilik di tingkat dua, jadi tidak perlu memanjat tangga yang tinggi ke tingkat atas kerana kolej itu (Za,ba) tidak mempunyai lif.

Namun begitu, sejauh mana kita sebagai anak menghargai sumbangan yang diberikan oleh ibu bapa kita yang sanggup berbelanja besar demi menghantar anaknya belajar dan ke universiti. Tidak ramai yang mengerti bahawa nasib mereka di akhirat nanti juga berkaitan dengan akhlak mereka bersama ibu bapa.




Allah berfirman, Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik
kepada kedua ibu bapanya. Ibunya mengandungkannya dengan susah payah dan
melahirkannya dengan susah payah pula...(al-Ahqaf: 15)



Terdapat juga firman Allah di dalam al-quran yang melarang pengucapan yang boleh mengecilkan hati ibu bapa. Namun tidak semua daripada remaja masa kini yang betul-betul memahami kepentingan menjaga percakapan di depan ibu bapa masing-masing. Malah ada yang sanggup menengking dan memberi arahan pula kepada ibu bapa masing-masing.



Saya teringat pula akan sebuah iklan komersil sebuah syarikat di musim perayaan mengenai seorang bapa yang melayan percakapan anaknya yang berulang-ulang kali bertanya soalan yang sama. Iklan ini memang sangat memberi kesan ketika pertama kali saya menontonnya sehingga mengalirkan air mata.

Manusia mudah lupa nikmat yang diperolehinya.



Manusia juga mudah rasa selesa dengan apa yang dimilikinya tanpa memikirkan sekiranya setiap yang dipunyainya pasti akan hilang juga satu hari nanti.



Setiap kehilangan pasti ada hikmahnya, saya sendiri mengalami proses tersebut dimana pengalaman kehilangan ayah dibayar dengan pembelajaran proses berdikari dan mematangkan minda. Namun begitu mestilah beringat sebelum menyesal di kemudian hari.


Lepas ni kita cerita tentang Mak pulak..

Ahad, 6 April 2008

Kaki

Kaki Mesti tabah

Kaki mesti kuat

Kaki mesti pantas melangkah

Kerana kaki punya misi

Mahu segera mencapai Visi


Kadang-kadang kaki rasa lemah

Penat sungguh kaki melangkah

Tiada teman bicara tingkah

Tapi kaki harus sedar

Tanpa kaki

Jalan dakwah tidak dijejaki

kota perjuangan tidak didekati


Kaki mesti kuat

kaki mesti laju

kaki harus tahan

Biar jalan hilang rupanya

Namun kaki mesti terus melangkah..



Terima kasih buat Penganugerah Kaki buat diriku

Selasa, 1 April 2008

' Berjiwa MELAYU '

Saudara pengarang yang saya hormati,


Semalam (31 Mac 2007) kenyataan 'berjiwa melayu' yang mengatakan bahawa "Ketika saya belajar di dua universiti untuk mengambil ijazah pertama dan kini sarjana, keperluan akta sedia ada bagi saya langsung tidak menyekat kebebasan pelajar." adalah sangat pelik dan tidak melambangkan idealisma mahasiswa langsung. Sama ada beliau seorang yang benar-benar terlibat dengan aktiviti pelajar ataupun tidak menjadi tanda soal bagi saya.


Masakan tidak wajar AUKU dipinda sedangkan terdapat banyak akta yang tidak relevan yang menyekat aktiviti mahasiswa yang membantutkan daya pemikiran kita. Saya memahami mungkin 'Berjiwa Melayu' seorang yang taat akan peraturan AUKU ataupun mungkin beliau tidak pernah menyelak Akta tersebut dengan teliti. Di sini saya akan menunjukkan beberapa akta yang menyekat mahasisiwa dengan membuta tuli.


  1. Seksyen 15(3) menyatakan tiada sesiapa jua, semasa menjadi pelajar Universiti boleh menyatakan atau membuat sesuatu yang boleh ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan, simpati atau bangkangan kepada mana-mana parti politik atau kesatuan sekerja atau pertubuhan atau kumpulan haram.
    • Akta ini jelas bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia yang membenarkan rakyat yang berusia 21 tahun ke atas layak mengundi semasa Pilihanraya Umum dimana mahasiswa perlu menunjukkan sokongan terhadap mana-mana parti. Kekeliruan ini memaksa Datuk Mustapa Mohamed mengeluarkan kenyataan bahawa mahasiswa boleh mengundi sebelum Pilihan raya yang lepas .

  1. Syeksen 15 (1) menyatakan bahawa tiada siapa jua, semasa menjadi seorang pelajar Universiti boleh menjadi ahli atau dengan apa-apa cara bersekutu dengan, mana-mana persatuan, parti politik, kesatuan sekerja atau apa-apa jua lain pertubuhan, badan atau kumpulan.
    • Akta ini jelas merupakan persendaan terhadap Akta Belia 2005 secara khusus telah memperuntukkan pelajar terlibat secara langsung di dalam pertubuhan berdaftar terutama persatuan belia.

Bukan setakat itu sahaja, malah terdapat pindaan yang dilakukan oleh pihak universiti sendiri menurut budi bicara Lembaga Tatatertib Universiti masing-masing yang menokok tambah akta sedia ada. Antara lain terdapat universiti yang tidak membenarkan perkumpulan pelajar tidak lebih dari lima orang dan sebagainya. Malah terdapat sekatan terhadap aktiviti perniagaan di kalangan mahasiswa. Adakah ini selari dengan pemikiran 'Berjiwa Melayu'?


Saya juga berpendapat 'Berjiwa Melayu' harus sedar bahawa bukan mahasiswa yang berpersatuan yang gagal mendapat tempat di luar universiti tetapi mahasiswa yang hanya tahu bergelumang dengan bukulah yang akan selalu menjadi barisan pertama gagal menyesuaikan diri di luar kampus. Siapa yang mahu melihat bangsa sendiri susah wahai 'Berjiwa Melayu'? Kita harus sedar laungan ketuanan Melayu sewajarnya tidak menjadi agenda utama pemimpin masa depan tetapi agenda rakyatlah yang wajar diberi perhatian didalam memacu negara dengan lebih gemilang.


Saya memetik tulisan Dr, Syed Husin Ali di dalam sebuah buku yang ditulis oleh Lee Ban Chen iaitu 'Agenda Melayu atau Agenda Rakyat'


" Agenda pembangunan seharusnya menekankan kedua-dua pendekatan kaum dan kelas. selain dari mengurangkan jurang antara kaum dari segi ekonomi, pendidikan, kesihatan dan perumahan umpamanya, perlu juga dirapatkan gaung di antara golongan terkaya dengan termiskin."



"Perlu ditekankan agenda untuk membela nasib rakyat jelata pelbagai kaum yang masih hidup susah dan rendah taraf hidup mereka. Orang Melayu tidak perlu takut dengan dasar seperti ini. sebabnya, majoriti golongan rakyat jelata bawahan serta terpinggir adalah terdiri dari Orang Melayu"




" Dasar ini lebih adil dan boleh membantu usaha membina bangsa yang bersatu padu





Buat ' Berjiwa Melayu' saya tidak akan menangis dan tidak akan bertepuk tangan akan Kebodohan Melayu tetapi barsama-sama berusaha membangunkan agenda rakyat. Saya akhiri tulisan ini dengan kata-kata Tun Dr Mahathir iaitu


" Untuk berjaya kita mesti mempunyai keyakinan terhadap diri sendiri".




Nur Fariza Zahrin

Naib Yang Dipertua Persatuan Mahasiswa Islam


Berita Harian (31 Mac 2008)

AUKU sedia ada tidak pernah sekat kebebasan pelajar


SAYA tertarik dengan cadangan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin untuk mengkaji Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) baru-baru ini. Sebelum kajian dan tindakan dilakukan, saya memohon pihak berkenaan mengkaji mengenai rasional keperluan akta itu dikaji.

Ketika saya belajar di dua universiti untuk mengambil ijazah pertama dan kini sarjana, keperluan akta sedia ada bagi saya langsung tidak menyekat kebebasan pelajar.

Mengapa perlu akta dipinda bagi membolehkan pelajar lebih aktif dengan persatuan di luar? Sedangkan persatuan dalam universiti pun mereka tidak aktif atau terbabit secara ikhlas dan penuh tanggungjawab, apatah lagi pertubuhan luar yang pasti akan mengganggu urusan pengajian.

Apakah kajian dan kelonggaran akta akan membebaskan kebanyakan pelajar Melayu yang jumud, malas dan gemar berfoya-foya untuk lebih cemerlang dalam pengajian mereka?

Mampukah universiti melahirkan lebih ramai cerdik pandai Melayu jika akta dihapuskan atau dipinda? Saya fikir langsung tidak! Malah, saya penuh yakin AUKU yang lebih terbuka ini kelak akan melahirkan lebih ramai pelajar Melayu yang fanatik dan menyokong membabi buta kepada fahaman politik emosi.

Negara mungkin melahirkan lebih ramai intelek Melayu beremosi marah, bukan intelek Melayu rasional atau matang menilai.

Kita sudah melihat hasilnya sekarang kerana di kebanyakan institusi pengajian tinggi awam (IPTA), lepasan universiti, ramai dikuasai nafsu amarah dan tidak rasional.

Sudahlah gelodak jiwa remaja itu sendiri agresif, ditambah pula kelonggaran AUKU, entah apa pula kesannya nanti.

Sebagai seorang usahawan dalam perniagaan dan sedang belajar, saya berpendapat lebih baik saya mengambil kaum lain sebagai pekerja dalam perniagaan saya berbanding pekerja Melayu lulusan IPTA yang tidak berkualiti.

Kebanyakan Melayu lepasan IPTA tidak bersedia belajar, tidak suka disuruh dan banyak lagi sikap negatif.

Dengan jujur saya merayu kepada orang Melayu, lihatlah keupayaan kita berbanding kaum lain di IPTA. Anak mereka tidak diajar berpolitik pada usia muda, sebaliknya dididik menghargai setiap manusia di keliling mereka.

Mereka juga tidak sibuk melayari internet dan merosakkan minda bangsa.

Rata-rata laman web yang kotor dan berbentuk hasutan dicipta anak Melayu yang akhirnya memusnahkan pemikiran bangsa sendiri. Pendek kata, banyak betul yang buruk dalam diri kita tetapi kita masih sibuk mencari salah orang lain.

Malang bagi saya untuk mengatakan Melayu masih tak mahu sedar dan lupa kerana selagi dendam dan kebencian tidak bertukar kasih sayang, maka kita harus bersedia melihat kemusnahan bangsa di depan mata.

Saya mungkin menangis tetapi saya juga akan bertepuk tangan melihat kebodohan Melayu yang tidak sayangkan bangsa sendiri dan memperlecehkan pemimpin mereka hanya kerana berebut kuasa.

BERJIWA MELAYU,
Fakulti Pendidikan Universiti Malaya.