Ahad, 14 Disember 2008

Subjek yang praktikal Atau mempraktikkan subjek??

Sila JAWAB..

Pengumuman mengenai pertambahn dan pengguran subjek tertentu untuk mewujudkan subjek yang lebih praktikal seperti tarian dan drama mungkin tidak begitu mengejutkan saya kerana yang berbicara pun kita sudah tahu akarnya di mana. ( well you know who?)

Namun begitu persoalan ini benar-benar memancing saya untuk menelitinya.. (Ya Allah, where should I start??)


Sekiranya diteliti, tidak ada perlunya subjek berbentuk praktikal seperti komunikasi apatah lagi subjek kesenian...

Masalah sebenar sistem pendidikan Malaysia kini adalah kurangnya praktikal terhadap subjek yang di ajar.. Malah pelaksanaan pengajaran yang tidak simbang di antara teori dan praktikal.

Guru-guru lebih banyak mengajar secara teori sahaja dan tidak membentuk suasana pembelajaran yang berbentuk eksperimentasi, kajian dan sebagainya.

Bahkan boleh dikatakan subjek Sains juga eksperimennya terpaksa hanya dilihat sekiranya sekolah tidak mempunyai peralatan yang sesuai dan mencukupi. (like what happen to my Kg School)

Saya juga merasakan tidak ada peri pentingnya pengajaran subjek berbentuk komunikasi dan kesenian jika guru-guru tetap seperti dahulu hanya pengajaran teori.

"Murid-murid buka buku teks, hari ini kita akan belajar teknik pengucapan awam yang digunakan semasa di dalam majlis formal.."

"Minggu ni buka buku teks kamu, kita masih tak dapat nak buat pementasan sebab tidak dapat peralatan yang kita pelajari dalam buku ni.." (alamak! too pesimist)


Seperti pengajaran subjek Pendidikan Jasmani yang hanya menjadi subjek teori apabila umur meningkat ke tingkatan 4 dan 5 khususnya ( just like me and ME school), padang hanya dijenguk bila rajin.. ( or it just happen in my school? answer me please..)

Saya pula sentiasa merasakan sentiasa ada mangsa bernama kanak-kanak sekolah yang menjadi "tikus putih" sistem pendidikan kita yang tidak matang yang sentiasa berubah bila dirasakan perlu.....

Tidak PELIK pun apabila hanya 30 sekolah yang terpilih akan menjalankan sistem seperti ini dan yang akan tidak DIPELIKKAn lagi ialah semestinya sekolah tersebut adalah sekolah rekod cemerlang...

Hu hu ( aku pun Tikus putih sistem pendidikan gak!) batch pertama diperkenalkan Penilaian Tahap Satu atau nama popularnya PTS semasa darjah 3. (never heard it anymore..)

Pastu batch pertama (if not mistaken) Bahasa Inggeris UPSR mempunyai dua bahagian. ( hmm still ok)

Tingkatan tiga aku gak termasuk batch pertama wujud subjek EST dan entah kenapa macam semua pun dapat B.

Masuk universiti jadi batch pertama diperkenalkan subjek wajib Hubungan Etnik..(seem all changes due to the chenge of the top person, so political wow!)

What so ever, for me let the Drama and Dance included communication being practiced in the language class (bahasa and english) only. still we have the club, let drama be included as one of the club who interested they can join it.

I was part of my class english drama team when i'm in form three and we have so much fun with it. (funny, we play 'The Neclace' there) OK what?

Sekali lagi (again!) nampak macam pesimis je, itu pandangan je.
Lagipun daripada ajar benda yang macam tak perlu lebih baik ajar bahasa Arab lagipun selalu Melayu yang paling ketinggalan sebab Bangsa lain belajar 3 bahasa kita belajar 2 je.

Paling penting, patut praktikkan pelajaran agama dengan bagi budak sekolah rendah hafal quran dulu pastu solat praktikkan, ajar waktu Dhuha je pun takpe.

Kuatkan tiang asas baru bina dinding, atap dan tingkap..

Sesiapa yang tidak cemerlang Pendidikan Islam tidak dinaikkan kelas.. baruboleh nak letak subjek tah pe hape tuh..

( Dont worry, try to write it as academician after this ok?)

p/s- Long time no see la cikgu-cikgu SK Siputeh dan SYS IS THE BEST!!

2 ulasan:

syuhadah dzarawi berkata...

Salam..terasa mahu meninggalkan sesuatu di sini. Bercakap pasal sistem pendidikan negara ini pastinya sudah ramai yang agak mual. Alasannya mudah, kesan sudah dapat dilihat sekarang. Mungkin kerana kiTa pernah berada di sana dan kita dpt merasainya. Apatah lagi, ia bagaikan medan 'pandu uji' sistem poLitik.

Apapun, saya suka untuk melaksanakan perubahan itu sendiri dari kita sering usai kali mengatakan ia masih kurang sempurna. KegagaLan itu tidak semestinya bermula hanya dari sebelah pihak @ KERAJAAN BN..!! semata2. Ia juga bermuLa dengan kegagaLan kita menYampaikan iLmu/ mesej berguna kepada masyarakat...

Boleh lihat juga pada pencapaian sekolah YIK di Kelantan (aspek rohaniah sendirii bagaimana??). Penilaian dan perbandingan yang lebih jelas perlu kita laksanakan. Apa matLamat dan haLa tuJu sistem yang kiTa mahukan.

ya, kiTa teLalu mengkritik. Apa kata kiTa cuba menJadi generasi yang MELAKSANAKAN perubahan tersebut..?

cahaya berkata...

nice artikel..anda lah agen perubahan tersebut!!!

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.